نقاط قوت

موفقیت گوگل به طور مستقیم بر توانایی آن برای بهره‌وری از نقاط قوتش استوار است. در مدل تحلیل SWOT نقاط قوت یک شرکت باید برای حمایت از رشد آن کافی باشد. نقاط قوت گوگل عبارتند از:

1. تصویر برند قوی

2. محصولات اختصاصی انحصاری (ثبت شده)

3. کسب و کار متنوع

4. اندازه سازمانی بزرگ

این نقاط قوت نشان می‌دهد که گوگل در حال رشد است و در طول زمان بهبود (پیشرفت) یافته‌است. تنوع محصولات شرکت نشان می‌دهد که کسب و کار آن در حال گسترش است. تصویر برند قوی، امتیازات (اختراعات) ثبت‌شده و اندازه بزرگ سازمانی شرکت را قادر می‌سازد در برابر رقابت و تازه‌واردان ایستادگی کند.

نقاط ضعف

با وجود تسلط گوگل بر بازار، نقاط ضعف آن چالش‌هایی را برای کسب و کارش پیش می‌آورند. در مدل تحلیل SWOT، نقاط ضعف یک شرکت می‌تواند از رشد آن جلوگیری می‌کند. نقاط ضعف گوگل عبارتند از:

1. وابستگی به اینترنت

2. حضور فیزیکی حداقل

وابستگی به اینترنت بدان معنی است که گوگل قبل از آن که بتواند بیشتر عملیات‌ خود مانند تبلیغات آنلاین را در کشورهای در حال توسعه گسترش دهد باید منتظر بهبود پوشش اینترنت در این کشورها باشد. به علاوه، گوگل یک کسب و کار عمدتا آنلاین است یعنی در رقابت با شرکت‌های با حضور فیزیکی قابل توجه مانند اپل ضعف دارد.

فرصت ها

فرصت‌های شرکت عمدتا بر تغییرات تکنولوژیک استوار است. در مدل تحلیل SWOT، فرصت‌ها مسیرهای رشد کسب و کارند. فرصت‌های گوگل عبارتند از:

1. بهره‌برداری از کاربران تلفن همراه بیشتر

2. گسترش Google Fiber( فیبر گوگل)

3. نفوذ به بازارهای دارای لوازم الکترونیکی مصرف‌کننده

گوگل می‌تواند با ارائه محصولات سازگار با تلفن همراه از روند فعلی افزایش استفاده از دستگاه‌های همراه بهره‌برداری کند. همچنین می‌تواند پوشش فیبرخود را  برای تولید درآمد بیشتر برای کسب و کار گسترش دهد. علاوه بر این، شرکت می‌تواند ویژگی تهاجمی‌خود را در ارائه لوازم الکترونیکی مصرفی مانند دستگاه‌های نکسوس گوگل افزایش دهد.

تهدید ها

تهدیدها می‌تواند عملکرد گوگل را کاهش دهد. در مدل تحلیل SWOT، تهدید می‌تواند مانع رشد کسب و کار شود. تهدیدهای قابل توجه پیش روی کسب و کار گوگل موارد زیر است:

1. رقابت سرسختانه

2. تقلید از برخی محصولات

شرکت با رقابت سرسختانه مواجه است. شرکت‌های رقیب شامل شرکت‌های بزرگ مانند یاهو و اپل و همچنین استارت‌آپ‌ها (شرکت‌های نوپا) و شرکت‌های منطقه‌ای/ ملی هستند که محصولات مشابه گوگل ارائه می‌دهند. شرکت‌های دیگر نیز می‌توانند محصولات شرکت از جمله لوازم الکترونیکی مصرفی نکسوس را تقلید کنند.