محصول

آمازون یک شرکت بین‌المللی تجارت الکترونیک است که از اتصالات به اینترنت با دستگاه‌های مختلف مانند تلفن و تبلت استفاده می‌کند تا مشتریانش مرور و خرید محصولات را به طور فوری انجام دهند. سپس این محصولات با استفاده از شرکت‌های خدمات تحویل به مشتریان تحویل داده می‌شود. آمازون پایگاه محصول بزرگی ساخته‌است و تقریبا همه چیز از جمله موارد زیر را به فروش می‌رساند:

کیندل

کتاب

دی وی دی

تلفن همراه / تبلت

کنسول‌های بازی و بازی‌ها

لباس برای مردان / زنان و کودکان

جواهرات

تجهیزات باغبانی

آمازون در ابتدا تنها با کتاب شروع کرد و تا الان  به عنوان برترین فروشنده کتاب در جهان شناخته شده‌است. به همین دلیل است که کیندل را نیز معرفی کرد. کیندل یک کتاب‌خوان الکترونیک از آمازون است و راحتی خواندن با آن دلیل تحول وسیع بازار نشر از کاغذ سخت به کتاب‌های دیجیتال شد. با توجه به موفقیت کیندل، آمازون کامپیوتر تبلت خود یعنی Kindly fireرا نیز معرفی کرده‌است.

آمازون در یک مدخل به یک موتور جستجو برای یک محصول خاص نوع و احتمالات موارد مورد نیاز شما را ذخیره خواهد کرد و در لیست جستجو قرار خواهد داد. با رشد این فهرست، محصولات بیشتر و بیشتری به موجودی اضافه خواهد شد. آمازون که زمانی برای فروش کتاب تاسیس شده‌بود به سرعت به سایر محصولات گسترش یافت تا حضور خود را در بازار حفظ کند. در جایی که  Ebay  برای محصولات ویژه متخصصین شناخته شده‌است، آمازون با محصولات آگاهی‌بخشی خود شناخته می‌شود.

آمازون به گسترش پایگاه محصول خود ادامه می‌دهد و در جولای 2014 به بازار تلفن‌های هوشمند وارد شد و گوشی تلفن Fire  خود را عرضه نمود. یک ماه قبل از این گوشی سیستم جعبه تنظیم آمازون یعنی تلویزیون Fire  آمازون عرضه شده‌بود که امکان پخش از کانال‌های مختلف و همچنین حمایت از فرمان‌های سخنگو را در هنگام جستجو فراهم می‌کرد.

قیمت گذاری

آمازون با قیمت‌های خود ویژگی رقابتی دارد و از روش‌های کمی ‌برای جلو ماندن از معاصران خود در بازار برخوردار است. برای مثال اگر به دنبال به خرید یک کتاب بایشد آمازون یک نسخه جدید یا یک کپی استفاده‌شده با قیمت‌گذاری و شرایط کامل آن‌ها ارائه می‌دهد. ابتکار دیگر این شرکت داشتن حساب ویژه برای اطمینان از تحویل سریع‌تر است. آمازون می‌تواند قیمت‌های خود را به دلیل استفاده از کارکنان رقابتی سازد. حداقل تعداد کارمندان - اما خوب آموزش‌دیده تضمین می‌کند که مصرف‌کنندگان از عدم سربار بهره‌مند شوند و نتیجه به صورت آنلاین در قیمت نشان داده می‌شود.

همان‌طور که افراد بیشتر و بیشتری می‌توانند در هند به ارتباطات پهن باند دسترسی یابند و آنلاین شوند، رقابت نیز برای امثال Amazon.com تشدید خواهد شد. ورود آرام آمازون به هند تا کنون به دلیل تصویر برند آن با رشد مواجه بوده‌است و شرکت برای تصاحب سهمی ‌از بازار در حال رشد به پایین نگه داشتن قیمت‌ها تا حد ممکن ادامه می‌دهد. آمازون با رقابت سختی از سوی امثال eBay، flipkart و snapdeal مواجه است.

توزیع

در گذشته سایت‌هایی مانند indiaplaza و allshcoolstuff به دلیل عدم اعتماد در هنگام خرید آنلاین کالا اجبارا تعطیل شدند. با این حال، تصویر برند آمازون آن را قادر می‌سازد حضور دوربرد و گسترده‌ای داشته‌باشد و پایگاه شرکت برای توانمندسازی آن به تلاش‌های تحقیق و توسعه گسترده در تامین امنیت وب‌سایت کافی است. آمازون در بسیاری از کشورهایی که حضور آنلاین دارد پایگاه‌های خدمات مشتریان  برقرار کرده‌است و بیشتر پایگاه‌ها در ایالات مختلف ایالات متحده آمریکا واقع شده‌اند. کارمندان آمازون برخوردی دوستانه و آرام دارند.

ترویج

آمازون تبلیغات تلویزیونی پخش کرده‌است ولی این کار عمدتا در بازار آمریکا انجام شده‌است. آمازون عمدتا از تبلیغات مبتنی بر وب استفاده می‌کند و تا حدودی  بیلبورد و روش‌های کوچکتر تبلیغات را نیز به کار می‌برند. آمازون از شبکه‌های تبلیغاتی آنلاین  نیز استفاده می‌کند به طوری که هر وقت چیزی را در آمازون بررسی می‌کنید، یک آگهی برای همان در جایی دیگر در وب سایت دیگر می‌بینید. بازاریابی موتور جستجو و بالا آوردن نام شرکت در نتایج موتور جستجو نیز یک استراتژی تبلیغاتی هوشمند توسط آمازون است. بنیانگذار آمازون در هنگام انتخاب نام شرکت این نکته را در ذهن داشته‌است و تصمیم گرفته است نام آن با a شروع شود.

می‌بینیم که آمازون در هند بر بهترین منبع تبلیغ موجود یعنی گفتار دهان به دهان تکیه دارد. مردم به دیگران در مورد سایت می‌گویند یا به روشی مثبت از آن یاد می‌کنند که راه مطمئنی برای جذب یک مشتری جدید در آینده است. با این حال چندین آگهی در رسانه‌های چاپی وجود دارد تا مردم حضور آنان را احساس کنند. با این حال بخش تبلیغات آمازون در هند به کاری بیش از این نیاز دارد چون  Flipkartبه سرعت ترافیک آمازون را  تصاحب می‌کند.