در سال ۱۹۹۴ جف بزوس موفق به تاسیس یک شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی‌ به نام آمازون در شهر سیاتل ایالت واشنگتن شد. زمانی که جف وارد دانشگاه شد تحصیلات خود را که در حوزه فیزیک بود ناتمام گذاشت و به رشته مورد علاقه خود، یعنی علوم کامپیوتر و مهندسی برق و سرانجام در این رشته فارغ‌التحصیل شد. جف پس از اتمام تحصیلات خود در چندین شرکت شروع به کار کرد، شرکت فیتل یکی از این شرکت‌ها بود که روی پیاده‌سازی شبکه‌ها فعالیت می‌کرد و بعد از آن وارد شرکت کامپیوتری شیو شد.

در این دوران بود که ایده‌ای در ذهن وی شکل گرفت و همزمان با آن توجه او به رشد بی‌نظیر شبکه جهانی وب معطوف شد. او در کمال تعجب دید که رشد استفاده از اینترنت در سال ۱۹۹۴ نسبت به سال قبل ۲۳ برابر شده است. از همین جا بود که جف ایده خود، یعنی ایجاد یک فروشگاه از راه دور را رسمی کرده و شروع به تحقیق در زمینه شرکت‌هایی کرد که کالاهای خود را از طریق پست و از راه دور ارسال می‌کردند.

جف فهرستی از ۲۰ شرکت برتر در این زمینه تهیه کرد. تقریبا تمام کالاهای مدنظر جف از طریق این شرکت‌ها فروخته می‌شد، اما وی متوجه شد که هیچ‌یک از این شرکت‌ها اقدام به فروش کتاب نمی‌کنند. این مسئله تنها یک دلیل داشت و آن عدم امکان تهیه یک کاتالوگ کامل از عناوین کتاب‌ها بود، زیرا عناوین کتاب‌ها بسیار متنوع و تهیه یک کاتالوگ کامل از آنها نیازمند یک هزینه سنگین و تهیه یک کاتالوگ چند هزار صفحه‌ای بود. روال کار این شرکت‌ها در آن دوران به این‌گونه بود که اقدام به تهیه یک کاتالوگ از محصولات خود می‌کردند و آن را برای مشتری می‌فرستادند، مشتری نیز بعد از دریافت کاتالوگ و انتخاب کالا، آن را سفارش می‌داد.

این وبگاه که سال ۱۹۹۵ با عنوان فروشگاه برخط کتاب کار خود را آغاز کرده، محصولات نو یا دست‌دوم را از طریق اینترنت عرضه می‌کند به‌گونه‌ای‌که هم‌اکنون کالاهای مختلفی از جمله کتاب، سی‌دی، دی‌وی‌دی، بسته‌های نرم‌افزاری و حتی کفش هم عرضه می‌کند. این شرکت فعالیت جدی خود را در سال 1995 با عنوان فروشگاه آنلاین کتاب آغاز کرد. سپس اقدام به فروش محصولات نو یا دست‌دوم از طریق اینترنت کرد.

شرکت آمازون هم‌اکنون کتاب، سی‌دی، دی‌وی‌دی، بسته‌های نرم‌افزاری و حتی کفش و لباس نیز عرضه می‌کند و امروزه بیشترین درصد فروش را در بین سایر فروشگاه‌های اینترنتی دارد. یکی از دلایل موفقیت این شرکت، استفاده از سیاست همکاری در فروش بوده است که باعث شده تعداد فراوانی کار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شود.

نحوه شکل‌گیری آمازون به این شکل بود که جف ایده خود را با شبکه جهانی وب توام ساخته و به ساخت یک وب‌سایت برای معرفی عناوین کتاب‌ها فکر کرد. جف بزوس برای آغاز رویای خود به همراه نامزدش به سایتل نقل مکان کردند و پس از تاسیس شرکت آمازون بلافاصله یک برنامه‌نویس حرفه‌ای به نام کافان را تشویق کردند تا در شرکت استخدام شود. یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۵ نخستین نسخه از وب‌سایت آمازون روی شبکه اینترنت قرار گرفت و از تاریخ ۱۶ ژوئیه ۱۹۹۵ آمازون رسما کار خود را آغاز کرد.

طولی نکشید که توجه اکثر رسانه‌ها به سایت آمازون و ایده آنها که در آن سال‌ها عجیب به نظر می‌رسید جلب شد و همین امر تا حدود زیادی باعث استقبال مردم از آمازون شد. جف می‌گوید: از همان ابتدای کار مشخص بود که رشد خواهیم کرد. در سال ۲۰۰۰ شرکت آمازون مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر امتحان سختی را پس داد. امتحانی که در آن بسیاری از شرکت‌های اینترنتی ورشکست شده یا با شرکت‌های بزرگ‌تر ادغام شدند.

بحران معروف حباب اینترنتی که براساس آن شرکت‌های کوچک اینترنتی که در زمان کوتاهی به غول‌های اینترنتی بدل شده بودند مثل یک حباب ترکیدند. آمازون به مرز ورشکستگی نزدیک شده بود اما جف که حاضر نبود از رویای کودکی خود دست بکشد بیکار ننشست. او ۱۳۰۰ نفر از کارمندان شرکت را کم کرد و کالاهایی که فروش کمی داشتند و سودآور هم نبودند را حذف کرده و شروع به بستن قراردادهایی برای خدمات بهتر به مشتریان و تسهیل حمل کالا کرد. در پی این اقدامات نه‌تنها آمازون و جف شکست نخوردند، بلکه در سال ۲۰۰۳ درآمد خالص آمازون به ۷۳/۲ میلیون دلار رسید.

جف بزوس به رویای خود رسیده بود. مجله فوربس اعلام کرد در سال ۲۰۰۸ درآمد جف به ۸/۷ میلیارد دلار رسیده و او در مکان سی‌و‌پنجم مردان ثروتمند جهان ایستاده بود. کودک یتیمی که به رویای آمازون دست پیدا کرد در سال ۲۰۱۰ نیز به ثروتی بیش از ۱۲/۳ میلیارد دلار رسیده ‌است.