نقاط قوت

1.     پیشینه عمیق و منابع قوی - آمازون اکنون بر پایه موفقیت‌های اولیه خود در مورد فروش کتاب، دسته‌ محصولاتی دارد که شامل ابزار الکترونیک، اسباب‌بازی، بازی‌، وسایل خانه و آشپزخانه، ملافه، لوازم خانگی الکترونیک و خیلی بیش از این است. آمازون در 2 دهه گذشته به شکل یک غول جهانی تجارت الکترونیک تکامل یافته‌است.

2.     مشتر‌ی‌محور: CRM قوی شرکت فرایندهای مشتری‌محور را به منظور ثبت دقیق اطلاعات رفتار خرید مشتری ایجاد کرده‌است. این کار آن‌ها را قادر می‌سازد آیتم‌های فردی و موارد مرتبط ارائه دهند یا آن‌ها را بر اساس ترجیحات نشان داده شده در طول خریدها یا موارد بازدید شده به شکل یک پیشنهاد بسته‌بندی کنند. همچنین شرکت ادعا می‌کند که 55٪ از مشتریانش خریداران تکراری هستند و این مساله به هزینه کم اکتساب خریداران جدید می‌انجامد.

3.      رهبری هزینه: شرکت به منظور متمایز کردن خود برای ارائه خدمات به مشتریان برتر چند اتحاد استراتژیک با شرکت‌های دیگر ایجاد کرده‌است. مهم‌ترین پیوند استراتژیک شکرت با ارائه‌دهندگان تدارکات است که هزینه‌ها را کنترل می‌کنند. آمازون به دلیل نقش‌آفرینی در مقیاس اقتصادهای مختلف قادر به کاهش زمان جایگزینی مجدد موجودی است.

4.     شبکه تحویل کارآمد: آمازون با همراهی شرکای استراتژیک خود و به دلیل وجود مراکز تحقق یک شبکه عمیق و ساختارمند ایجاد کرده‌است تا کالاها حتی در مکان‌های دور در دسترس قرار گیرند. شرکت در مناطق جغرافیایی خاص از هزینه‌های تحویل رایگان برخوردار است.

5.     استراتژی GLOCAL: آمازون با استفاده از استراتژی "جهانی شو و محلی عمل کن"قادر است از طریق جذب و تشکیل/ همکاری با شرکت‌های زنجیره تامین به مقابله با شرکت‌های تجارت الکترونیک داخلی بپردازد. برندسازی نیز بنا بر سلیقه محلی انجام می‌شود. برای مثال در هند، آمازون اخیرا از کمپین" “Aur” Dikhao" برای تشویق کاربران به مشاهده مقدار بیشتری از محصولاتشان استفاده کرده‌است.

6.     اکتسابات: ثابت شده‌است که کسب شرکت‌هایی مثل Zappos.com، Junglee.com، IMBD.com، woot.com و غیره یک گام موفق و درآمدزا برای این غول تجارت الکترونیک بوده‌است.

نقاط ضعف

1. حاشیه‌های رو به کاهش

به دلیل شبکه گسترده تحویل و جنگ‌های قیمتی، حاشیه‌های آمازون رو به کاهش است که حتی می‌تواتد به ضرر آن هم منجر شود. آمازون در هند در سال 2013 تا 2014 به ضرر 359 CRS دلار دچار شد.

2.  مساله فرار از مالیات 

    آمازون در مساله فرار مالیاتی در کشورهایی مانند ایالات متحده و بریتانیا تبلیغات منفی جلب کرده‌است. بیشتر درآمد آمازون از این بازارهای تثبیت‌شده تولید می‌شود.

   بدهی بالا

   آمازون در بسیاری از کشورهای در حال توسعه هنوز برای سودآور ساختن کسب و کار می‌کوشد و در نتیجه بر سودآوری کلی گروه مؤثر است که به بدهی بالا می‌انجامد.

   شکست محصولات

    آمازون تلفن  fireرا در ایالات متحده راه‌اندازی کرد که یک شکست بزرگ بود. هم‌زمان، Kindle fire  به قدرت کیندل ظاهر نشد. بنابراین چندین شکست در محصولات پیش آمد که موجب شکاف در منابع فراوان آمازون شد.

فرصت ها

1.     ادغام عقب‌رو: آمازون می‌تواند با برندهای داخلی خود در دسته‌ محصولات مختلف قرار گیرد. آ‌نها همچنین می‌توانند ارائه خود را متمایز نمایند. این کار به آن‌ها کمک خواهد کرد در در بازار بسیار رقابتی تجارت الکترونیک سود کنند.

2.     گسترش جهانی: گسترش عمدتا در اقتصادهای آسیایی و در حال توسعه به آمازون کمک خواهد کرد زیرا این بازارها با رقابت کمی ‌در صنایع تجارت مواجهند و مانند کشورهای توسعه یافته اشباع نشده‌اند.

3.     اکتسابات: آمازون می‌تواند با دست‌یابی به شرکت‌های تجارت الکترونیکی سطح رقابت را کاهش دهد و همچنین از ظرفیت تخصصی شرکت دیگر استفاده کند.

افتتاح فروشگاه‌های فیزیکی خارج از ایالات متحده: آمازون می‌تواند با انجام این کار به مشتریان کمک کند با برند تعامل کنند که به افزایش خرید تکراری و افزایش پایگاه مشتریان وفادار می‌انجامد.

تهدید ها

1.موانع کم ورودی صنعت: این موانع بر کسب و کار نقش‌آفرین فعلی تاثیر می‌گذارند چون شرکت هرچه بیشتر به رقابت سخت، جنگ قیمت، کاهش حاشیه و ضرر و زیان می‌پردازد و پایداری نقش‌آفرینان را زیر سئوال می برد.

2. مقررات دولتی: نداشتن وضوح در مورد مسائل مربوط به FDI در خرده‌فروشی‌ برند مانع بزرگی در موفقیت نقش‌آفرینان تجارت الکترونیک در بسیاری از کشورهای در حال توسعه بوده‌است.

3. رقابت محلی - هند snapdeal و Flipkart را دارد که خرده‌فروشان محلی تجارت الکترونیک هستند و بخش عمده بازار آن را تصاحب می‌کنند. به طور مشابه، نقش‌آفرینان محلی بسیاری وجود دارد که بخش‌هایی از سهم بازار را می‌گیرند و در نتیجه کسب سود را برای یک نقش‌آفرین بزرگ مانند آمازون دشوار می‌سازند.