اریخچه پیدایش شرکت نستله، به سال 1866 یعنی زمانی برمی‌گردد که یک داروساز و کارآفرین سوییسی آلمانی‌تبار به نام هنری نستله، موفق شد ایده تولید یک گزینه سالم و ارزان قیمت را به‌عنوان جایگزینی برای غذای کودکانی که نمی‌توانستند از شیر مادرشان استفاده کنند، عملی کند. همین ایده، زمینه‌ساز تاسیس شرکتی شد که هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نوشیدنی، مواد‌غذایی و فرآورده‌های قندی جهان، به‌شمار می‌آید.



نستله یک کمپانی چندملیتی است که دفاتر مرکزی آن در کشور سوییس واقع شده است تا جایی که به درآمد شرکت مربوط می‌شود، نستله عنوان بزرگ‌ترین کمپانی تولید مواد‌غذایی را در سراسر جهان و بزرگ‌ترین برند را در کشور سوییس در اختیار دارد. هنری نستله یکی از نخستین تولیدکنندگان سوییسی بود که برند خود را با کمک گرفتن از یک لوگو ساخت.

تلفظ صحیح نام این شرکت نِسِل یا نِسلِی است که در برخی کشورها از جمله ایران به اشتباه نستله خوانده می‌شود. نِسِل در زبان انگلیسی به معنای آشیانه گرفتن است. لوگوی شرکت نستله نیز چند پرنده را نشان می‌دهد که در یک آشیانه قرار گرفته‌اند. تولید محصولاتی از قبیل غذای کودک، سریال‌های صبحانه، مواد‌غذایی لبنی، شکلات، قهوه، بستنی، آب معدنی، تنقلات و حتی غذای حیوانات خانگی، تنوع بسیاری را به سبد محصولات این شرکت بخشیده است.

نستله در همان سال‌های اولیه تاسیس، توانست به سرعت دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داده و محصولات خود را در استرالیا و آسیا نیز بشناساند. با وجود آنکه جنگ جهانی اول به ایجاد مسائل و مشکلاتی در توزیع محصولات به سراسر اروپا منجر شده بود، بالا رفتن تقاضا برای فرآورده‌های لبنی، نستله را وادار به تاسیس چندین کارخانه جدید در ایالات متحده آمریکا کرد تا بتواند پاسخگوی قراردادهایی باشد که برای تامین مواد‌غذایی لبنی در زمان جنگ با دولت بسته بود.




به این ترتیب، تنها در طول چهار سال نستله توانست میزان تولید شیر خشک و شکلات خود را به دو برابر افزایش دهد. اما با پایان یافتن جنگ، اتمام قراردادهای دولتی و تمایل مجدد مشتریان به خرید شیر تازه، کسب‌و‌کار نستله از رونق افتاد و این شرکت در سال 1921 در نتیجه بالا رفتن قیمت شیر و دیگر مواد خام اولیه، نخستین ضرر خود را گزارش کرد و بحران اقتصادی پس از آن، نستله را تقریبا تا مرز ورشکستگی پیش برد. در همان زمان مدیر جدید این شرکت یعنی لوئیس داپلز، با فروش برخی از کارخانه‌های کم‌بازده و متمرکز کردن کسب‌و‌کار نستله بر شیر و شکلات، به مقابله با بحران اقتصادی برآمد. 

شاید بتوان بزرگ‌ترین گام در توسعه نستله را در سال 1930 یعنی زمانی دانست که شرکت نستله همکاری خود را با موسسه قهوه برزیل به منظور یافتن راهی برای بهره‌برداری از تولید انبوه دانه‌های قهوه در این کشور آغاز کرد. نستله در آغاز همان تکنیکی را که برای تبدیل شیر به شیر خشک مورد استفاده قرار داده بود، آزمایش کرد و بعد از هشت سال تحقیق، سرانجام موفق شد روشی را برای خشک کردن قهوه و تبدیل آن به یک پودر قابل حل و دارای تاریخ مصرف طولانی تبدیل کند. نشان تجاری نسکافه در همان زمان متولد شد.

شاید بتوان پایان جنگ جهانی دوم را همزمان با آغاز دوران طلایی پویایی‌های شرکت نستله دانست. در این دوره رشد شرکت نستله شتاب بیشتری گرفت و ادغام این شرکت با بسیاری از شرکت‌های بزرگ دیگر از دهه 1950، زمینه‌ساز رشد فعلی این شرکت سوییسی شده و طی چند دهه نستله را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد‌غذایی در جهان تبدیل کرد. هم‌اکنون شرکت نستله با 447 کارخانه و بالغ بر 333 هزار نفر کارمند، در 194 کشور جهان فعالیت می‌کند و نام‌های تجاری شناخته شده‌ای مثل کیت‌کت، اسمارتیز، نسکافه، نسکوئیک و مگی را در زیرمجموعه خود دارد.