محصول

شرکت اپل به گسترش آمیزه محصول خود ادامه داده‌است. این جزء آمیزه بازاریابی خروجی‌های سازمان‌‌ کسب و کار را تعیین می‌کند. سری محصولات اصلی در مورد اپل عبارتند از:

1. مک

2. آی پد (iPad)

3. آی پاد (iPod)

4. آی فون

5. تلویزیون اپل

6. ساعت اپل (Apple Watch)

7. نرم‌افزار

این محصولات اپل در حال حاضر در بازار موجودند که تنوع شرکت را در این جزء بازاریابی نشان می‌دهد. با این حال شرکت به توسعه محصولات جدید به عنوان بخشی از استراتژی رشد فشرده توسعه محصول خود ادامه می‌دهد و نمونه این کار وسیله نقلیه الکتریکی اپل است که از طریق همکاری با شرکت‌هایی مانند Tesla Motors (تسلا موتورز) در فرایند توسعه قرار دارد. این آمیزه محصول نشان می‌دهد که بازاریابی اپل تنوع محصول گسترده‌ای برای مواجهه با نیازهای مشتریان در زمینه‌های مختلف زندگی آن‌ها دارد.

قیمت گذاری

اپل از استراتژی قیمت‌گذاری ممتاز استفاده می‌کند. در این جزء آمیزه بازاریابی، تاکید بر این است که قیمت‌ها چگونه شرکت و محصولات آن را همراه با تامین انتظارات مصرف‌کننده نمایندگی می‌کنند. در مورد اپل، استراتژی قیمت‌گذاری ممتاز شامل قیمت‌های نسبتا بالا است. این استراتژی قیمت‌گذاری به حفظ تصویر برتر شرکت و محصولات آن کمک می‌کند. اثر دیگر این استراتژی قیمت‌گذاری آن است که محصولات اپل سهم بازار کوچک‌تری را جذب می‌کنند که از افراد طبقات متوسط و بالا تشکیل می‌شود. با این حال شرکت سودآوری را حفظ می‌کند چون قیمت‌های ممتاز مستلزم حاشیه سودهای بالاتر است. بنابراین آمیزه بازاریابی اپل در راستای استراتژی توسعه محصول ممتاز شرکت قرار دارد.

توزیع

آمیزه بازاریابی اپل شامل یک رویکرد کل‌نگرانه به توزیع است که از کانال‌های توزیع متفاوت بهره می‌برد. به طور کلی شرکت از یک استراتژی توزیع انتخابی استفاده می‌کند که درجات انحصار آن می‌تواند رسیدن به بازار را محدود کند. اپل اجازه می‌دهد فروشندگان از کنترل بر این جزء آمیزه بازاریابی اطمینان یابند. استراتژی توزیع اپل مکان‌های زیر را در بر دار:

1. فروشگاه‌های اپل

2. فروشگاه آنلاین اپل و فروشگاه App (برنامه)

3. خرده‌فروشان مجاز

4. شرکت‌های مخابرات

5. خدمات تکمیلی

فروشگاه‌های اپل نمایان‌ترین مکان‌هایی هستند که محصولات شرکت را می‌فروشند. فروشگاه آنلاین اپل و فروشگاه App نیز این گونه اند. با این حال این فروشگاه‌ها تنها مکان‌ها در آمیزه بازاریابی شرکت نیستند. برای نمونه اپل از خرده‌فروشان مجاز مانند Walmart، Target و Best Buy نیز استفاده می‌‌کند. شرکت همچنین شامل شرکت‌های مخابراتی مانند AT & T، Verizon و Sprint است که واحدهای آی فون را می‌فروشند. علاوه بر این، اپل از خدمات تکمیلی شرکت‌هایی مانند Amazon.com و eBay استفاده می‌کند که اشخاص ثالث از طریق آن‌ها محصولات اپل را به شکل آنلاین می‌فروشند. بنابراین آمیزه بازاریابی اپل در بهره‌برداری از انواع مختلف کانال‌های توزیع آنلاین و غیر آنلاین از جامعیت برخوردار است.

 

ترویج

آمیزه بازاریابی اپل شامل فعالیت‌های تبلیغاتی است که بر تصویر ممتاز و کیفیت محصولات آن تأکید می‌کند. آمیزه تبلیغاتی یا ارتباطات بازاریابی از موقعیت کسب و کار در رسیدن به خریداران هدف بیشتر پشتیبانی می‌کند. این جزء بازاریابی در مورد اپل شامل عناصر زیر است:

1. تبلیغات

2. فروش شخصی

3. تبلیغ فروش

4. روابط عمومی

آمیزه بازاریابی اپل شامل تبلیغات از طریق وب سایت شرکت و فروشگاه‌های اپل و همچنین تبلیغات از طریق شرکت‌های دیگر مانند سایت‌های خبری فن‌آوری است. شرکت همچنین از فروش شخصی در قالب کارمندان فروشگاه اپل نیز استفاده می‌کند که اطلاعات ویژه محصول را با هدف قانع کردن بازدیدکنندگان فروشگاه به خرید ارائه می‌دهند. علاوه بر این، آمیزه بازاریابی شرکت شامل تبلیغ فروش است که معمولا در فروشگاه‌های اپل اتفاق می‌افتد. برای مثال، برخی فروشگاه‌های اپل مدل‌های قدیمی‌را همراه محصولات بزرگ‌تر و گران‌تر با تخفیف ارائه می‌کنند. علاوه بر این، شرکت از روابط عمومی‌‌برای بهینه‌سازی تصویر  کلی خود استفاده می‌کند. به عنوان مثال Apple Events ویژگی‌های محصول جدید، موارد منتشر شده در مطبوعات و مصاحبه‌های اختصاصی است که با دقت اجرا می‌شوند تا تبلیغات مثبت را به حداکثر برسانند. بنابراین اپل در جزء تبلیغات آمیزه بازاریابی خود مهارت یافته‌است.