نقاط قوت

این جنبه تحلیل SWOT اپل بزرگ‌ترین نقاط قوتی را شناسایی  می‌کند که شرکت را قادر می‌سازند در برابر تهدیدات در محیط کسب و کار خود مقاومت کند. این تهدیدات می‌تواند عملکرد کسب و کار را کاهش دهد. چشمگیرترین نقاط قوت سازمانی در مورد اپل این موارد است:

1. تصویر برند قوی

2. حاشیه سود بالا

3. فرایند نوآوری موثر

اپل یکی از با ارزش‌ترین و قوی‌ترین برندها در جهان است. این بخش از تحلیل SWOT نشان می‌دهد که شرکت قادر است به موجب تصویر برند قوی خود محصولات سودآور جدیدی معرفی کند. علاوه بر این، اپل استراتژی قیمت‌گذاری ممتاز خود را حفظ می‌کند که با حاشیه سودهای بالا همراه می‌شود. این نقطه قوت بزرگ است چون باعث انعطاف‌پذیری شرکت برای تنظیم قیمت‌ها و هم‌ز‌مان اطمینان از سود قابل توجه می‌شود. همچنین اپل با نوآوری سریع بر اساس استراتژی‌های رشد فشرده شرکت شناخته شده‌است. نوآوری سریع شرکت را قادر می‌سازد برای اطمینان از مزیت رقابتی به آخرین فن‌آوری‌ها مجهز باشد (و از آن‌ها باخبر باشد). بر اساس این بعد از تحلیل SWOT اپل، رقابت با نقاط قوت شرکت دشوار است و در نتیجه رهبری پیوسته شرکت در صنعت مورد حمایت قرار می‌گیرد.

نقاط ضعف

در این جنبه از تحلیل SWOT اپل، تاکید بر نقاط ضعف یا کاستی‌های شرکت است. ممکن است نقاط ضعف به عنوان موانع رشد کسب و کار عمل کنند. در مورد اپل مهم‌ترین نقاط ضعف سازمانی موارد زیر است:

1. شبکه توزیع محدود

2. قیمت‌های فروش بالا

3. فروش عمدتا محدود به بازار محصولات آخرین مدل

اپل به دلیل سیاست انحصار خود شبکه توزیع محدودی دارد. برای نمونه شرکت فروشندگان مجاز محصولات خود را با دقت انتخاب می‌کند. این بخش تحلیل SWOT اپل نشان می‌دهد که این استراتژی انحصاری از کنترل بر توزیع محصولات پشتیبانی می‌کند اما دست‌یابی شرکت به بازار را محدود می‌نماید. علاوه بر این، اپل به دلیل استراتژی قیمت‌گذاری ممتاز به این ضعف دچار است که بیشتر درآمد فروش خود را از بازار محصولات گران‌قیمت به دست می‌آورد. این بازار از مشتریان طبقات متوسط و بالا تشکیل می‌شود. مشتریان طبقه پایین‌تر که نماینده اکثر خریداران در بازار جهانی هستند به دلیل قیمت‌های نسبتا بالا توان خرید محصولات اپل را ندارند. بنابراین، بر اساس این بعد از تحلیل SWOT اپل، استراتژی‌های قیمت‌گذاری و توزیع شرکت محدودیت یا ضعف‌هایی را بر کسب و کار تحمیل خواهد کرد.

فرصت ها

این جنبه از تحلیل SWOT اپل چشمگیرترین فرصت‌هایی را که شرکت می‌تواند از آن بهره ببرد مشخص می‌کند. فرصت‌ها بر جهت‌گیری استراتژیک سازمان کسب و کار تاثیر می‌گذارند. مهم‌‌ترین فرصت‌ها در محیط کسب و کار در مورد اپل عبارتند از:

1. گسترش شبکه توزیع

2. افزایش تقاضا برای تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند

3. ایجاد سری محصولات جدید

اپل ا فرصت گسترش شبکه توزیع خود برخوردار است. چنین فرصتی با ضعف شبکه توزیع محدود شرکت ارتباط مستقیم دارد. این بخش از تحلیل SWOT اپل بر نیاز به تغییر استراتژی توزیع توسط شرکت تاکید می‌کند. یک شبکه توزیع گسترده می‌تواند در رسیدن به مشتریان بیشتر در بازار جهانی به شرکت کمک کند. همچنین اپل فرصت کاوش در مورد سری محصولات جدید را نیز دارد و سری محصولات فعلی آن بسیار موفق هستند. اپل می‌تواند مانند کاری که قبلا در مورد Apple Watch انجام داده‌بود، سری محصولات جدید را از طریق نوآوری بیشتر معرفی کند. توسعه سری محصولات جدید می‌تواند از رشد شرکت پشتیبانی کند. بنابراین این بعد از تحلیل SWOT اپل نشان می‌دهد که شرکت با وجود رقابت شدید فرصت‌های عمده‌ای برای رشد بیشتر دارد.

تهدید ها

در این جنبه از تحلیل SWOT اپل، تمرکز بر تهدیدات از منابع مختلف مانند رقبا است. تهدیدات می‌تواند عملکرد مالی شرکت را محدود کند یا آن را کاهش دهد. مهم‌ترین تهدید‌ها در مورد اپل شامل موارد زیر است:

1. رقابت تهاجمی

2. تقلید

3. افزایش هزینه نیروی کار در کشورهایی که کارخانه‌های اپل در آن قرار دارد

رقابت سخت در صنعت تا حدودی به دلیل ویژگی تهاجمی‌شرکت است. اپل با شرکت‌هایی مانند سامسونگ رقابت می‌کند که آن‌ها هم از نوآوری سریع استفاده می‌کنند. این بخش از تحلیل SWOT اپل اثر محدودکننده رقابت تهاجمی‌را برجسته می‌کند. به دلیل رفتار تهاجمی‌شرکت‌های رقیب، داشتن پایه‌های قوی برای حفظ مزیت رقابتی لازم است. علاوه بر این، اپل با تهدید تقلید نیز مواجه است. این تهدید به دلیل تعداد زیاد شرکت‌هایی که به راحتی می‌توانند محصولات شرکت را تقلید کنند اهمیت دارد. برخی شرکت‌های محلی و منطقه‌ای می‌توانند طراحی محصولات اپل را تا حدی تقلید کنند. علاوه بر این، افزایش هزینه‌های نیروی کار در کارخانه‌های اپل از جمله در چین می‌تواند حاشیه سودها را کاهش دهد یا موجب شود قیمت فروش بالاتر رود. بر اساس این بعد تحلیل SWOT اپل، ممکن است عملکرد شرکت به دلیل رقابت شدید و تقلید طراحی محصول با مشکل مواجه شود. بنابراین اپل باید اقدامات مناسب را برای پیشگیری از یا غلبه بر این تهدیدات انجام دهد.