نباید بیش از میزان مشخصی کار کرد

آیا شما هم بیشتر از ۴۰ ساعت در هفته کار می کنید؟ اگر کارآفرین هستید یا کسب و کار کوچکی دارید، کمتر از این میزان کار کردن دشوار خواهد بود، اما گذراندن زمان بیشتر در محل کار لزوماً چیز خوبی نیست. بیشتر شدن ساعات کاری از جایی به بعد، مخرب خواهد بود و حتی ممکن است برای سلامتی مضر باشد. بنابراین مهم است بدانیم کی باید کار کردن را متوقف کرد و به استراحت پرداخت.

تحقیقات چه می گویند؟

سازمان های مختلف و محققان مستقل اثرات جسمانی، احساسی، و اجتماعی کار کردن بیش از ۴۰ ساعت کار استاندارد هفتگی را بررسی کرده اند. یافته های قابل توجه این تحقیقات موارد زیر را شامل می شوند:

  • بیش از ۱۰ ساعت کار کردن در روز با افزایش ۶۰ درصدی احتمال بروز مشکلات قلبی عروقی در ارتباط است.
  • ۱۰ درصد از کسانی که بین ۵۰ تا ۶۰ ساعت در هفته کار می کنند خبر از بروز مشکلاتی در روابط خود می دهند؛ این نرخ برای کسانی که بیش از ۶۰ ساعت در هفته کار می کنند به ۳۰ درصد افزایش می یابد.
  • بیش از ۴۰ ساعت کار هفتگی، با افزایش مصرف دخانیات، افزایش وزن در مردان و افسردگی در زنان رابطه ی مستقیم دارد.
  • با گذر از مرز ۵۰ ساعت کار در هفته، بهره وری افت شدیدی پیدا می کند و کار سازنده ی ناچیزی انجام می شود.
  • شرکت هایی که میزان اضافه کاری کارمندان آنها عادی است، تنها ۲۳ درصد نرخ غیبت بالای ۹ درصد دارند. این در حالی است که در شرکت هایی با ساعات اضافه کاری زیاد، نرخ غیبت بیش از ۹ درصد به ۵۴ درصد می رسد.
  • افرادی که ۱۱ ساعت یا بیشتر اضافه کاری می کنند، بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار می گیرند.
  • نرخ آسیب دیدگی با افزایش ساعات کاری افزایش می یابد. کسانی که ۶۰ ساعت در هفته کار می کنند با ۲۳ درصد احتمال آسیب دیدگی بیشتر مواجه خواهند بود.
  • در شرکت هایی با نرخ اضافه کاری ۸.۷ درصد، محققان هیچ مشکلی مرتبط با خستگی در کارکنان یافت نکرده اند. با افزایش این نرخ به ۱۲.۴ درصد، مشکلات ناشی از خستگی در حد جزئی بروز می کنند. اما وقتی این میزان از ۱۵.۴ درصد نیز بیشتر می شود مشکلات مرتبط با خستگی جدی خواهند بود.
  • در صنایع تولیدی، افزایشی ۱۰ درصدی در میزان اضافه کاری، ۲.۴ درصد کاهش بهره وری را به دنبال خواهد داشت.
  • در مشاغل اداری و دفتری نیز با ۶۰ ساعت کار در هفته یا بیشتر، بهره وری ممکن است تا ۲۵ درصد افت پیدا کند.
  • بسیاری از مشکلاتی که در بالا به آنها اشاره شد، با استرس ارتباط دارند که به نوبه ی خود با تعادل هورمون های بدن در ارتباط است. به طور اخص، استرس سطح هورمون کورتیزول را بالا می برد. بالا رفتن میزان کورتیزول می تواند در خواب، اشتها، فشار خون، عملکرد سیستم ایمنی بدن، حافظه و توانایی های شناختی، خلق و خو و بسیاری موارد دیگر اختلال ایجاد کند.

یک راهنمایی کلی برای حفظ سلامتی

تحقیقات نشان می دهند اغلب کارکنان آمریکایی همین حالا نیز روی مرز نقطه ی آسیب زای ساعات کاری مشغول ادامه ی فعالیت هایشان هستند. متأسفانه دیدگاه مدیریتی بسیاری از مدیران هنوز این است که افزایش ساعات کاری، همیشه به نتایج بهتر منجر خواهد شد. اما تحقیقات علمی نشان می دهند اگر این میزان از یکی دو ساعت در روز بیشتر شود هیچ سودی در بر نخواهد داشت. اگر برای سلامتی، رضایت و روابط خود با دیگران اهمیت قائل می شوید، بیشتر از ۵۰ ساعت در هفته کار نکنید.